NRD Начало
Събота, 23 Ноември 2024
Начало Под прожектора Д-р Надежда Джакова: Българският павилион на Венецианското биенале се радва на голям успех
6250
Под прожектора

Д-р Надежда Джакова: Българският павилион на Венецианското биенале се радва на голям успех

Българският павилион на Венецианското биенале на изкуствата тази година се радва на голям успех сред международните журналисти и посетители. Това каза комисарят на павилиона д-р Надежда Джакова. За нас е огромно признание да бъдем отличени като един от павилионите, задължителни за посещение, което е безспорен успех за всички, отбеляза тя. В 60-ото издание на биеналето страната ни се представя с проекта „Съседите“

| 24 Август 2024, 10:17 ч.
Д-р Надежда Джакова: Българският павилион на Венецианското биенале се радва на голям успех
Д-р Надежда Джакова: Българският павилион на Венецианското биенале се радва на голям успех
Снимка © DFA

Българският павилион на Венецианското биенале на изкуствата тази година се радва на голям успех сред международните журналисти и посетители. Това каза комисарят на павилиона д-р Надежда Джакова.

Стотици хиляди малки стъклени мъниста покриват целия канадски павилион на Венецианското биенале на изкуството тази година. Проектът, озаглавен Trinket („Дрънкулка“, англ.) е на Капуани Киуанга – първата чернокожа жена, излагала в канадския павилион.

В павилиона са разположени и четири скулптури от един и същ материал, инкрустирани с мъниста. Чрез проекта си авторката разказва историята на Венецианското стъкло и иска да покаже как то променя света. 

Комисар на павилиона е Националната галерия на Канада, а куратор е Гаетане Верна. Това е първият път, когато художник драпира павилиона в пищни нишки от кобалтово-сини мъниста, посочва канадското издание CBC.

ПАВИЛИОНЪТ

Според архитектурния историк Питър Сийли, който е асистент във Факултета по архитектура, ландшафт и дизайн на Даниелс в Университета на Торонт

Посланието да ценим корените и крилете, завещани от прадедите ни, отправя с изложбата си исперихската художничка Теодора Николова.

Експозицията под наслов „С криле към корените“ ще бъде открита на 9 септември в зала 1 на Народно читалище „Съзнание – 1891“ в родния й град.

Това е 16-ата й самостоятелна изложба, а от началото на тази година - трета поред, каза авторката.

Преди един от най-светлите християнски празници – Великден, тя подари на почитателите на приложното и на изобразителното изкуство в Разград късче надежда, феерия от цветове и пролетно усещане с изложбата базар „Пролетна феерия“. През юни нейни творби бяха експонирани в Художествената галерия в Балчик под надслов "В хармония с природата". 

В настоящата й изложба ще бъдат показани живописни платна и творби от сферата на техниката асамблаж

Хилда Казасян и Плевенска филхармония ще представят спектакъла „Световното кино в музика“ на 4 ноември в Общинския младежки дом - Шумен.

Участват още Теодосий Спасов, Васил Петров, Живко Петров, Христо Йоцов, Димитър Карамфилов и Михаил Йосифов. Спектакълът разкрива картини от знакови филми като "Имало едно време в Америка", "Кръстникът", "Убий Бил", "Кабаре", "Флашданс", "Хубава жена", филмите на Чарли Чаплин ("Модерни времена") и много други. За по-силно въздействие на концертите ще има мулитедия, подготвена специално от Васил Къркеланов, съобщиха организаторите на събитието.

Хилда Казасян каза, че „Световното кино в музика“ е различен спектакъл от предходния „Да послушаме кино". „Естественото надграждане е да обхванем и световната филмова музика, която е един огромен океан от музика. Вече сме с пълния състав на Плевенска филхармон

Моята борба е за сто процента българска музика в ефира на Българската национална телевизия (БНТ) и Българското национално радио (БНР).

Това каза по време на концерта си в Самоков тази вечер изпълнителката Силвия Кацарова. Тя гостува в града заедно с дъщеря си Теди Кацарова и Дичо. Тримата изпълниха любими песни от своя репертоар и на обичани български музиканти.

Те гостуваха на самоковци по случай Деня на народните будители – 1 ноември. Концертът се състоя в салона на читалище – паметник „Отец Паисий - 1859“. 

Българската музика трябва да бъде и да пребъде и ние всички да се учим тук от такива творци като моята майка, каза дъщерята на Силвия Кацарова - Теди Кацарова. Изпълнителката  представи своята нова песен – „Намирай ме“ и пя в дует с Дичо. 

Силвия Кацарова три пъти смени тази вечер сценичните

Втората фестивална вечер на „Банско джаз фестивал“ открива „Джерен Темел квартет“ тази вечер от 20:00 часа на откритата сцена на централния площад в планинския град. 

Джерен Темел, родена в Истанбул, Турция, е отдадена джаз певица, композитор и преподавател, съобщават организаторите. 

Публиката ще чуе тази вечер и „Източен пасаж“ на квартета „Дойкин § Курпаров“, създаден през 2017 г. от дългогодишните приятели и музикални партньори Асен Дойкин и Владимир Кърпаров. Музиката на квартета съчетава българските ритми и мелодии с традициите на джазовия идиом, а през пролетта на 2024 г. записва дебютния си албум, който ще бъде издаден по-късно тази година. 

Пианистът Асен Дойкин е част от нюйоркската джаз сцена през последните 25 години, посочват организаторите на джаз фестивала в Банско. Работил е с джаз музиканти от Ню Йорк и от целия свят като Пино Пала

За нас е огромно признание да бъдем отличени като един от павилионите, задължителни за посещение, което е безспорен успех за всички, отбеляза тя.

В 60-ото издание на биеналето страната ни се представя с проекта „Съседите“. Автори на инсталацията са Лилия Топузова, Джулиан Шехирян и Красимира Буцева, а куратор е Васил Владимиров. Павилионът бе официално открит на 20 април и може да бъде разгледан до края на Биеналето – на 24 ноември.

БЪЛГАРСКИЯТ ПАВИЛИОН – „ОТКРИТИЕТО НА ТАЗГОДИШНОТО БИЕНАЛЕ“

Д-р Надежда Джакова обясни, че от 17 до 19 април павилионът е посетен само от акредитирани от биеналето лица – куратори, художници и журналисти. Тя припомни, че Лора Къминг (една от най-влиятелните арткритици, обявена за критик на годината на Press Awards 2024) обяви българския павилион тази година за „най-голямото откритие“ и го нареди сред десетте, които задължително трябва да бъдат посетени в рамките на биеналето.

"Тя пише за силното въздействие, което получава посетителят още прекрачвайки прага на изложбеното пространство. А именно – усещане на всички сетива, включено е дори обонянието“, разказва д-р Джакова. И отбеляза, че в изданието „Галери“ нашият павилион бе поставен сред топ 5 най-добри павилиона. 

Поредицата „Ново перуанско кино” представя три съвременни игрални филма от 2020 и 2022 година, съобщават организаторите от института „Сервантес“, в сътрудничество с посолството на Перу в Гърция.

По думите им целта на тази инициатива е да доближи най-актуалната перуанска филмова индустрия до българската публика.

Прожекциите ще се в пространство „Сервантес“, в София, в оригинална версия, със субтитри на български език.

„Най-добрите семейства“ (2020), с режисьор Хавиер Фуентес-Леон, на 7 ноември, е една тръпчива комедия, която описва интригите на две заможни семейства в съвременна Лима. Лентата е номинирана за най-добър филм на фестивала в Малага за 2021 г. в официалната програма.

Лузмила и Пета са две сестри, които работят к

Служебният министър на културата Найден Тодоров връчи снощи на сцената на Летния театър във Варна наградата „Златен век“ – огърлие на оперната прима Соня Йончева. Отличието е за изключителния й принос в развитието и утвърждаването на българската култура и национална идентичност.

В много странно време живеем, търсим поводи да сме различни, да се караме помежду си, да не сме съгласни с другия, каза министър Тодоров. По думите му причината е, че вътре в нас липсва нещо - гордостта от това кои сме и какви сме. Все пак има хора, които ни го напомнят, те ни карат с присъствието да сме горди и щастливи, посочи Тодоров. И допълни, че благодари на Соня Йончева, че е точно една от тези, които ни карат да се гордеем, че сме българи.

Церемонията по награждаването на примата се проведе след постановката „Мадам Бътерфлай“, в която тя бе солист

Концерт на Васил Найденов постави тази вечер кулминацията на тържествата по повод 55 години от обявяването на Стралджа за град.

В продължение на два часа жителите и гостите на града пяха и танцуваха на препълнения площад „Демокрация“ с обичания от поколения българи изпълнител.

На сцената с Васил Найденов се качиха Стоян Бозов (соло китара) и Станислава Христова (беквокал). Още след първите няколко песни – „Веднъж“, „Като слънце в огледало“, „Старата любов“, публиката избухваше в бурни аплодисменти. Последваха непреходните хитове „Сбогом, моя любов“, „Всичко ми е наред“, „Синева“, „По първи петли”, „Телефонна любов“, „Бързаш няма време“, „Джули“, „Казано честно, всичко ми е наред“, „Сигурно“.

Няколко пъ

Торино&Пашата записаха песен с гръцкия певец Кириакос Георгиу. „Идеята да направим S’Agapao дойде спонтанно, след наше общо участие. Буквално се затворихме в една хотелска стая и след няколко часа имахме визия за песента“, разказва Павел Денов-Пашата.

По думите му S’Agapao е вдъхновена от вечни житейски теми, с нееднозначни отговори. Гръцкият текст създават Кириакос Георгиу и Никос Хатсиапостолис, а българските думи пишат Димитър Марианов, Тодор Димитров-Торино и Павел Денов- Пашата.

S’Agapao е по музика на Димитър Марианов, Иван Тишев-Tish3V, Торино и Пашата и Кириакос Георгиу, а аранжиментът на Леонидас Цицас.

Кристиян Русев е режисьорът на видеото, в ко

Колективна изложба на участници в петнадесетото издание на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" беше открита на втория етаж на Художествена галерия "Елена Карамихайлова" в Шумен.

На церемонията присъства зам.-кметът на община Шумен доц. Виктория Ковчазова, която връчи грамоти за участие на авторите в изложбата.

Във форума се включиха десет художници. Петима от тях от Шумен и петима от други градове.

В пленера и изложбата участваха Галина Халачева и Николай Тодоров от Добрич, Милена Младенова от гр. Бяла, Петър Тепсизов от Ямбол, Пламен Бешков от Пловдив и членовете на Дружеството на шуменските художници: проф. Димитър Балкански, Емилия Дочева, Надежда Русева, Снежана Ценова и проф. Спартак Паскалевски.

Организатори на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" са Община Шумен и Дружеството на шуменските художници. Съгласно статута на плене

„Ако отворите уикипедия на тазгодишното издание на Венецианското биенале, ще видите, че там българският павилион автоматично  минава в класацията на отличените сред първите, които задължително трябва да посетите. Това е за нас огромно признание. Разбира се, за авторите, за куратора, за организаторите. Голям успех е и за всички нас, защото винаги излиза името на България, на нашия павилион“, каза тя.

Според нея, когато журналистите и медиите включват в класациите си българския проект, той попада сред онези, които публиката иска да посети, като следва техните препоръки.

„Нашето участие е извън големите локации на биеналето „Арсенале“ и „Джардини“ (Венецианските градини – бел. авт.) и хората, които посещават българския павилион, идват специално за него. Това означава, че те вече са чули и тяхното любопитство е било предизвикано. Това не са просто хора, които минават от зала в зала, както често се случва на други места, отбелязва д-р Джакова.

По думите й е голям плюс, че българският павилион се намира в зала „Тициан“. Център „Дон Орионе Артиджанели“ е историческо място –  манастир от XV век, претърпял своите трансформации през годините. Зала „Тициан“, в която се помещаваме ние, е много подходяща за изложбените цели, подчерта д-р Джакова.

ПРОЕКТЪТ СЪЗДАВА СОБСТВЕНО ПОЛЕ ЗА РАЗМИСЪЛ

Според комисаря  журналистите акцентират върху това, че нашето участие обръща погледа не просто към миналото, а говори за травмата от миналото и създава собствено поле за размисъл. „Като казвам собствено поле – точно тази история, която ние носим там. Посланието, което е свързано с нашето участие, а именно съдбите и историите на хората, които са оцелели от лагерите, свързани с комунистическия режим, с политическо преследване и както много пъти се подчертава и вътре в разказа - хора, които са изпратени в тези лагери без съд и присъда“, обясни комисарят на българския павилион на тазгодишното биенале на изкуствата.

„От една страна това е наша собствена история, но тя е в рамките на цялото биенале“, каза д-р Надежда Джакова  и припомни, че според куратора на тазгодишното издание на Венецианското биенале Адриано Педроза общият разказ е, че живеем в свят, изпълнен с много войни и кризи. За 60-ото издание на биеналето той избра темата „Чужденци навсякъде“.

„Такъв е и нашият проект – за чужденците, които са тук при нас, сред нас, за хората, които са различни и са се противопоставяли на официалната политика и това е преобърнало живота им“, казва д-р Джакова.

ПАПА ФРАНЦИСК И БЪЛГАРСКИЯТ ЕКИП ПО ВРЕМЕ НА ВИЗИТАТА МУ ВЪВ ВЕНЕЦИЯ

В края на април тази година д-р Надежда Джакова и проф. Лилия Топузова бяха сред малкото поканени гости от папа Франциск по време на визитата му във Венеция. Според д-р Джакова посещението му е исторически момент за Ватикана. „Това е събитие и за Светия престол, и за биеналето, което съществува от 1895 година. За първи път беше посетено от папа“, добавя тя.

По думите програмата на визитата му е включвала различни събития в павилиона на Ватикана, който тази година се помещава в женския затвор в „Джудека“. Д-р Джакова разказа, че срещата с организаторите на форума и с участниците била в църквата към затвора, където папата изнесъл своята реч и благословия.

„Това, че български представител бе сред малкото гости, поканени измежду 50 души, според мен беше и голяма чест и признание за това, което ние сме направили и показваме“, каза д-р Джакова.

ИЗБОРЪТ

За комисаря на българския павилион Венецианското биенале на изкуствата е най-големият и престижен форум за съвременно изкуство. По думите организацията на екипа на проекта е голяма отговорност. „Самата подготовка за избор на проект започна през декември (2023 г – бел. авт.). Тази година комисарят имаше съвещателен глас при подбора на проект. Това, на което аз наблегнах и което чисто организационно на мен ми се струваше важно, е доколко проектът е реализуем от гледна точка на срокове, мащаб, пространство. Център „Дон Орионе“ е паметник на културата и в Италия правилата за работа в такова пространство са много строги. Важно е дали проектът ще мине всички процедури и разрешителни, които се съгласуват с общината и с архитектите, отговарящи за паметниците на културата в града“, каза тя. Сред трудностите тя посочи кратките срокове и изборът на артистите, които ще се справят със задачата за малко време.

„СЪСЕДИТЕ“

Комисарят на българския павилион припомни, че проектът „Съседите“, с който България се представя в 60-ото издание на Венецианското биенале, включва множество истории, събирани от Лилия Топузова в продължение на над 25 години. Тя се среща с оцелелите от лагерите в Белене и край Ловеч и записва техните истории и спомени. Години по-късно към нея се присъединяват Красимира Буцева и Джулиан Шехирян.

„Инсталацията „Съседите“ съдържа целия този материал, преработен и визуализиран. Минавайки през наратива, артистите дават визуален образ на тези истории, на това усещане, което е там“, отбелязва д-р Джакова. По думите й на местата, където са бии лагерите край Ловеч и в Белене, няма материални доказателства. „Там всичко е унищожено, което не е случайно. Когато нещо не се показва, едва ли не то не е съществувало. Така че артистите не намират материален израз, на историческите събития, които искат да пресъздадат. Посещавайки тези места, тримата артисти виждат нощния пейзаж, природата, която са наблюдавали затворниците. Затова, когато влезете в изложбеното пространство, ви посрещат видеоизображения именно на този нощен пейзаж, заснет от тях. Има и звуци от природата, които се предполага, че са чували и самите затворници“, обясни тя.

Д-р Джакова отбеляза, че тези кадри се сменят и за разглеждане на изложбата са необходими около час и четиридесет минути, но посетителят може да я гледа две минути, може и 20. Има и хора, които остават по два-три часа. Всеки сам избира дали да чуе историите на оцелелите, дали просто да се потопи в този природен пейзаж, за който говоря, или само да усети атмосферата, пресъздаваща  дома на интервюирания, казва още тя.

Артистите включват архиви, видео, интервюта, обекти от домовете, събрани от тях. Тези обекти те условно разделят на три пространства в три помещения – дневна, спалня и всекидневна. Инсталацията е в духа на 80-те години, посочи още д-р Джакова.

Целта на инсталацията е историите да бъдат чути. Затова бяха поканени актьори, които изчетоха текста на английски.

ПУБАТА

Надежда Джакова обясни, че в павилиона специално е поставена книга за впечатления. По думите й до момента са изписани три такива книги. В тях посетителите споделят впечатления, свързани с инсталацията. „Преглеждайки коментарите, видях, че и българските, и чуждестранните посетители пишат за силното въздействие и за начина, по който инсталацията ги е накарала да се замислят. Мисля, че това е големият позитив на този проект. Коментарите бяха суперлативи, които предстои да публикуваме. Според тях това е най-успешното българско участие. Голяма част от тях са благодарности – и от българската, и от чуждестранната публика“, казва д-р Джакова. Тя не пропусна да спомене и българските коментари „защо пак тази тема“, „защо се връщаме към комунизма и към лагерите, какво ново има да се каже“. Според нея тези въпроси  са от хора, които не са посетили павилиона. По нейните думи при посещение на живо ще се види, че има много какво да се каже, което продължава да е премълчано. „Тази инсталация пресъздава именно мълчанието и неизказаното. Това, за което продължава да не се говори“, отбеляза тя.

СЪБИТИЯ

„Това, което като комисар ми се искаше да направя и това, с което се отличава нашето участие от предишни издания, е да има програма по време на цялата изложба“, каза д-р Джакова. Затова за първи път реализираме специална образователна програма, която включва серия лекции, дискусии, ателиета за деца и ученици. Предвидени са шест ателиета, четири от тях предстоят.

Ателиетата се правят от Теодора Бахарова, която през годините е осъществявала образователни програми за Венецианското биенале и е приела поканата на д-р Джакова да организира събития за българския павилион.

„Тя предложи програма, която е много любопитна, с много хубавото име „Страноприемница“ - място, където не просто се срещат чужденците и странниците, непознатите, а сядат на една обща трапеза. Тази работилница включва изработка на обекти от естествени материали. Това е част от политиката на Венецианското биенале. Децата рисуват с пигменти, получени по естествен начин, създават съдове, разговарят за българската азбука и за България“, разказва тя.

В събота и неделя проф. Лилия Топузова и Симони Фанчело организират двуезични турове в изложбата два пъти на ден. Публиката може да проведе разговор с тях, уточни тя.

Комисарят на българския павилион обясни, че текат преговори с различни институции за показването на инсталацията „Съседите“ след края на биеналето.

„Това, което ми се струва важно, е проектът да бъде представян и занапред. Има вече такива предварителни разговори. Въпрос на бъдещо договаряне“, каза тя. Част от представителите на българските културни институти в чужбина са изразили желание „Съседите“ да бъде показана и там. Според нея в Белене също би било възможно, но при определени технически условия. „Самата инсталация включва и много техника, цялата тази интерактивност (напр. задейства шевната машина, леглото светва и т.н.), която включва и техническо оборудване поставя и конкретни изисквания към пространството“, обяснява д-р Джакова.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
„Несломен“ е първият трак от новия албум на Димитър & Христо. В него се смесва вече утвърдения стил на дуета с малко по-неочаквано амплоа, информират от SingSong So ...
Мая Бежанска: Темата за геройството и достойнството ги няма в нашето общество, а хората имат нужда от тях
Премиерата на спектакъла „Тримата мускетари“ ще се състои на 24 ноември в Драматично-куклен театър (ДКТ)„Васил Друмев“, обяви директорът на шуменския театър ...
Изложба представя непоказвани досега творби на над 15 български художници от 20-и век
Изложба в галерия „Ракурси“ представя непоказвани досега творби на над 15 български художници, творили през 20-и век, съобщават организаторите. Експозицията ще може да ...
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година, съобщиха от екипа й. Тази година близо 50 веч ...
Бет Харт идва отново в България през лятото на 2025 година
Бет Харт, наричана „музикалното чудо Бет”, „преродената Джанис Джоплин” и „огнената кралица на блус и рок музиката“, идва отново в България на 2 ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Майстор Иван Тонев-Гърбача е ушил ръчно повече от 150 мъжки костюма, възраждайки абаджийско-терзийския занаят
Майстор Иван Тонев-Гърбача е ушил ръчно повече от 150 мъжки костюма, възраждайки абаджийско-терзийския занаят. Той и Пловдивското читалище „Иван Вазов“ ще представят П ...
започна Националният конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
Националният конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“ започна в концертната зала на Общинския младежки дом в Шумен. В първия ден на форума са включе ...
Двама млади артисти откриха обща изложба „Два вкуса”
Двама млади артисти откриха обща изложба „Два вкуса” в Морското казино във Варна. Това е дебют за Лилия Кунева и Крис Николов, които са се запознали на студентски плен ...
Десислава Минчева: В картината най-важни са сюжетът, образът и внушението
В картината най-важни са сюжетът, образът и внушението, което прави художникът. Всеки има различен начин на работа, но първото е какво искаш да нарисуваш, оттам произлизат допълнит ...
Ръкопис на Кафка се предлага за продажба на аукцион за 280 хил. евро
Ръкопис и писмо на писателя Франц Кафка се предлагат за продажба на аукцион от компанията "Кристиан Хесе" в Хамбург, Германия, за 280 хил. евро, съобщи "Ческе новини", позовавайки ...
Тикер в 20:00 ч.
Майстор Иван Тонев-Гърбача е ушил ръчно повече от 150 мъжки костюма, възраждайки ...
Начало Под прожектора
6250
Под прожектора

Д-р Надежда Джакова: Българският павилион на Венецианското биенале се радва на голям успех

Българският павилион на Венецианското биенале на изкуствата тази година се радва на голям успех сред международните журналисти и посетители.Това каза комисарят на павилиона д-р Надежда Джакова.

| 24 Август 2024, 10:17 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Д-р Надежда Джакова: Българският павилион на Венецианското биенале се радва на голям успех
Д-р Надежда Джакова: Българският павилион на Венецианското биенале се радва на голям успех
Снимка © DFA

Българският павилион на Венецианското биенале на изкуствата тази година се радва на голям успех сред международните журналисти и посетители. Това каза комисарят на павилиона д-р Надежда Джакова.

За нас е огромно признание да бъдем отличени като един от павилионите, задължителни за посещение, което е безспорен успех за всички, отбеляза тя.

Стотици хиляди малки стъклени мъниста покриват целия канадски павилион на Венецианското биенале на изкуството тази година. Проектът, озаглавен Trinket („Дрънкулка“, англ.) е на Капуани Киуанга – първата чернокожа жена, излагала в канадския павилион.

В павилиона са разположени и четири скулптури от един и същ материал, инкрустирани с мъниста. Чрез проекта си авторката разказва историята на Венецианското стъкло и иска да покаже как то променя света. 

Комисар на павилиона е Националната галерия на Канада, а куратор е Гаетане Верна. Това е първият път, когато художник драпира павилиона в пищни нишки от кобалтово-сини мъниста, посочва канадското издание CBC.

ПАВИЛИОНЪТ

Според архитектурния историк Питър Сийли, който е асистент във Факултета по архитектура, ландшафт и дизайн на Даниелс в Университета на Торонт

Посланието да ценим корените и крилете, завещани от прадедите ни, отправя с изложбата си исперихската художничка Теодора Николова.

Експозицията под наслов „С криле към корените“ ще бъде открита на 9 септември в зала 1 на Народно читалище „Съзнание – 1891“ в родния й град.

Това е 16-ата й самостоятелна изложба, а от началото на тази година - трета поред, каза авторката.

Преди един от най-светлите християнски празници – Великден, тя подари на почитателите на приложното и на изобразителното изкуство в Разград късче надежда, феерия от цветове и пролетно усещане с изложбата базар „Пролетна феерия“. През юни нейни творби бяха експонирани в Художествената галерия в Балчик под надслов "В хармония с природата". 

В настоящата й изложба ще бъдат показани живописни платна и творби от сферата на техниката асамблаж

Хилда Казасян и Плевенска филхармония ще представят спектакъла „Световното кино в музика“ на 4 ноември в Общинския младежки дом - Шумен.

Участват още Теодосий Спасов, Васил Петров, Живко Петров, Христо Йоцов, Димитър Карамфилов и Михаил Йосифов. Спектакълът разкрива картини от знакови филми като "Имало едно време в Америка", "Кръстникът", "Убий Бил", "Кабаре", "Флашданс", "Хубава жена", филмите на Чарли Чаплин ("Модерни времена") и много други. За по-силно въздействие на концертите ще има мулитедия, подготвена специално от Васил Къркеланов, съобщиха организаторите на събитието.

Хилда Казасян каза, че „Световното кино в музика“ е различен спектакъл от предходния „Да послушаме кино". „Естественото надграждане е да обхванем и световната филмова музика, която е един огромен океан от музика. Вече сме с пълния състав на Плевенска филхармон

Моята борба е за сто процента българска музика в ефира на Българската национална телевизия (БНТ) и Българското национално радио (БНР).

Това каза по време на концерта си в Самоков тази вечер изпълнителката Силвия Кацарова. Тя гостува в града заедно с дъщеря си Теди Кацарова и Дичо. Тримата изпълниха любими песни от своя репертоар и на обичани български музиканти.

Те гостуваха на самоковци по случай Деня на народните будители – 1 ноември. Концертът се състоя в салона на читалище – паметник „Отец Паисий - 1859“. 

Българската музика трябва да бъде и да пребъде и ние всички да се учим тук от такива творци като моята майка, каза дъщерята на Силвия Кацарова - Теди Кацарова. Изпълнителката  представи своята нова песен – „Намирай ме“ и пя в дует с Дичо. 

Силвия Кацарова три пъти смени тази вечер сценичните

Втората фестивална вечер на „Банско джаз фестивал“ открива „Джерен Темел квартет“ тази вечер от 20:00 часа на откритата сцена на централния площад в планинския град. 

Джерен Темел, родена в Истанбул, Турция, е отдадена джаз певица, композитор и преподавател, съобщават организаторите. 

Публиката ще чуе тази вечер и „Източен пасаж“ на квартета „Дойкин § Курпаров“, създаден през 2017 г. от дългогодишните приятели и музикални партньори Асен Дойкин и Владимир Кърпаров. Музиката на квартета съчетава българските ритми и мелодии с традициите на джазовия идиом, а през пролетта на 2024 г. записва дебютния си албум, който ще бъде издаден по-късно тази година. 

Пианистът Асен Дойкин е част от нюйоркската джаз сцена през последните 25 години, посочват организаторите на джаз фестивала в Банско. Работил е с джаз музиканти от Ню Йорк и от целия свят като Пино Пала

В 60-ото издание на биеналето страната ни се представя с проекта „Съседите“. Автори на инсталацията са Лилия Топузова, Джулиан Шехирян и Красимира Буцева, а куратор е Васил Владимиров. Павилионът бе официално открит на 20 април и може да бъде разгледан до края на Биеналето – на 24 ноември.

БЪЛГАРСКИЯТ ПАВИЛИОН – „ОТКРИТИЕТО НА ТАЗГОДИШНОТО БИЕНАЛЕ“

Поредицата „Ново перуанско кино” представя три съвременни игрални филма от 2020 и 2022 година, съобщават организаторите от института „Сервантес“, в сътрудничество с посолството на Перу в Гърция.

По думите им целта на тази инициатива е да доближи най-актуалната перуанска филмова индустрия до българската публика.

Прожекциите ще се в пространство „Сервантес“, в София, в оригинална версия, със субтитри на български език.

„Най-добрите семейства“ (2020), с режисьор Хавиер Фуентес-Леон, на 7 ноември, е една тръпчива комедия, която описва интригите на две заможни семейства в съвременна Лима. Лентата е номинирана за най-добър филм на фестивала в Малага за 2021 г. в официалната програма.

Лузмила и Пета са две сестри, които работят к

Служебният министър на културата Найден Тодоров връчи снощи на сцената на Летния театър във Варна наградата „Златен век“ – огърлие на оперната прима Соня Йончева. Отличието е за изключителния й принос в развитието и утвърждаването на българската култура и национална идентичност.

В много странно време живеем, търсим поводи да сме различни, да се караме помежду си, да не сме съгласни с другия, каза министър Тодоров. По думите му причината е, че вътре в нас липсва нещо - гордостта от това кои сме и какви сме. Все пак има хора, които ни го напомнят, те ни карат с присъствието да сме горди и щастливи, посочи Тодоров. И допълни, че благодари на Соня Йончева, че е точно една от тези, които ни карат да се гордеем, че сме българи.

Церемонията по награждаването на примата се проведе след постановката „Мадам Бътерфлай“, в която тя бе солист

Концерт на Васил Найденов постави тази вечер кулминацията на тържествата по повод 55 години от обявяването на Стралджа за град.

В продължение на два часа жителите и гостите на града пяха и танцуваха на препълнения площад „Демокрация“ с обичания от поколения българи изпълнител.

На сцената с Васил Найденов се качиха Стоян Бозов (соло китара) и Станислава Христова (беквокал). Още след първите няколко песни – „Веднъж“, „Като слънце в огледало“, „Старата любов“, публиката избухваше в бурни аплодисменти. Последваха непреходните хитове „Сбогом, моя любов“, „Всичко ми е наред“, „Синева“, „По първи петли”, „Телефонна любов“, „Бързаш няма време“, „Джули“, „Казано честно, всичко ми е наред“, „Сигурно“.

Няколко пъ

Торино&Пашата записаха песен с гръцкия певец Кириакос Георгиу. „Идеята да направим S’Agapao дойде спонтанно, след наше общо участие. Буквално се затворихме в една хотелска стая и след няколко часа имахме визия за песента“, разказва Павел Денов-Пашата.

По думите му S’Agapao е вдъхновена от вечни житейски теми, с нееднозначни отговори. Гръцкият текст създават Кириакос Георгиу и Никос Хатсиапостолис, а българските думи пишат Димитър Марианов, Тодор Димитров-Торино и Павел Денов- Пашата.

S’Agapao е по музика на Димитър Марианов, Иван Тишев-Tish3V, Торино и Пашата и Кириакос Георгиу, а аранжиментът на Леонидас Цицас.

Кристиян Русев е режисьорът на видеото, в ко

Колективна изложба на участници в петнадесетото издание на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" беше открита на втория етаж на Художествена галерия "Елена Карамихайлова" в Шумен.

На церемонията присъства зам.-кметът на община Шумен доц. Виктория Ковчазова, която връчи грамоти за участие на авторите в изложбата.

Във форума се включиха десет художници. Петима от тях от Шумен и петима от други градове.

В пленера и изложбата участваха Галина Халачева и Николай Тодоров от Добрич, Милена Младенова от гр. Бяла, Петър Тепсизов от Ямбол, Пламен Бешков от Пловдив и членовете на Дружеството на шуменските художници: проф. Димитър Балкански, Емилия Дочева, Надежда Русева, Снежана Ценова и проф. Спартак Паскалевски.

Организатори на Националния пленер по живопис "Шуменско плато" са Община Шумен и Дружеството на шуменските художници. Съгласно статута на плене

Д-р Надежда Джакова обясни, че от 17 до 19 април павилионът е посетен само от акредитирани от биеналето лица – куратори, художници и журналисти. Тя припомни, че Лора Къминг (една от най-влиятелните арткритици, обявена за критик на годината на Press Awards 2024) обяви българския павилион тази година за „най-голямото откритие“ и го нареди сред десетте, които задължително трябва да бъдат посетени в рамките на биеналето.

"Тя пише за силното въздействие, което получава посетителят още прекрачвайки прага на изложбеното пространство. А именно – усещане на всички сетива, включено е дори обонянието“, разказва д-р Джакова. И отбеляза, че в изданието „Галери“ нашият павилион бе поставен сред топ 5 най-добри павилиона. 

„Ако отворите уикипедия на тазгодишното издание на Венецианското биенале, ще видите, че там българският павилион автоматично  минава в класацията на отличените сред първите, които задължително трябва да посетите. Това е за нас огромно признание. Разбира се, за авторите, за куратора, за организаторите. Голям успех е и за всички нас, защото винаги излиза името на България, на нашия павилион“, каза тя.

Според нея, когато журналистите и медиите включват в класациите си българския проект, той попада сред онези, които публиката иска да посети, като следва техните препоръки.

„Нашето участие е извън големите локации на биеналето „Арсенале“ и „Джардини“ (Венецианските градини – бел. авт.) и хората, които посещават българския павилион, идват специално за него. Това означава, че те вече са чули и тяхното любопитство е било предизвикано. Това не са просто хора, които минават от зала в зала, както често се случва на други места, отбелязва д-р Джакова.

По думите й е голям плюс, че българският павилион се намира в зала „Тициан“. Център „Дон Орионе Артиджанели“ е историческо място –  манастир от XV век, претърпял своите трансформации през годините. Зала „Тициан“, в която се помещаваме ние, е много подходяща за изложбените цели, подчерта д-р Джакова.

ПРОЕКТЪТ СЪЗДАВА СОБСТВЕНО ПОЛЕ ЗА РАЗМИСЪЛ

Според комисаря  журналистите акцентират върху това, че нашето участие обръща погледа не просто към миналото, а говори за травмата от миналото и създава собствено поле за размисъл. „Като казвам собствено поле – точно тази история, която ние носим там. Посланието, което е свързано с нашето участие, а именно съдбите и историите на хората, които са оцелели от лагерите, свързани с комунистическия режим, с политическо преследване и както много пъти се подчертава и вътре в разказа - хора, които са изпратени в тези лагери без съд и присъда“, обясни комисарят на българския павилион на тазгодишното биенале на изкуствата.

„От една страна това е наша собствена история, но тя е в рамките на цялото биенале“, каза д-р Надежда Джакова  и припомни, че според куратора на тазгодишното издание на Венецианското биенале Адриано Педроза общият разказ е, че живеем в свят, изпълнен с много войни и кризи. За 60-ото издание на биеналето той избра темата „Чужденци навсякъде“.

„Такъв е и нашият проект – за чужденците, които са тук при нас, сред нас, за хората, които са различни и са се противопоставяли на официалната политика и това е преобърнало живота им“, казва д-р Джакова.

ПАПА ФРАНЦИСК И БЪЛГАРСКИЯТ ЕКИП ПО ВРЕМЕ НА ВИЗИТАТА МУ ВЪВ ВЕНЕЦИЯ

В края на април тази година д-р Надежда Джакова и проф. Лилия Топузова бяха сред малкото поканени гости от папа Франциск по време на визитата му във Венеция. Според д-р Джакова посещението му е исторически момент за Ватикана. „Това е събитие и за Светия престол, и за биеналето, което съществува от 1895 година. За първи път беше посетено от папа“, добавя тя.

По думите програмата на визитата му е включвала различни събития в павилиона на Ватикана, който тази година се помещава в женския затвор в „Джудека“. Д-р Джакова разказа, че срещата с организаторите на форума и с участниците била в църквата към затвора, където папата изнесъл своята реч и благословия.

„Това, че български представител бе сред малкото гости, поканени измежду 50 души, според мен беше и голяма чест и признание за това, което ние сме направили и показваме“, каза д-р Джакова.

ИЗБОРЪТ

За комисаря на българския павилион Венецианското биенале на изкуствата е най-големият и престижен форум за съвременно изкуство. По думите организацията на екипа на проекта е голяма отговорност. „Самата подготовка за избор на проект започна през декември (2023 г – бел. авт.). Тази година комисарят имаше съвещателен глас при подбора на проект. Това, на което аз наблегнах и което чисто организационно на мен ми се струваше важно, е доколко проектът е реализуем от гледна точка на срокове, мащаб, пространство. Център „Дон Орионе“ е паметник на културата и в Италия правилата за работа в такова пространство са много строги. Важно е дали проектът ще мине всички процедури и разрешителни, които се съгласуват с общината и с архитектите, отговарящи за паметниците на културата в града“, каза тя. Сред трудностите тя посочи кратките срокове и изборът на артистите, които ще се справят със задачата за малко време.

„СЪСЕДИТЕ“

Комисарят на българския павилион припомни, че проектът „Съседите“, с който България се представя в 60-ото издание на Венецианското биенале, включва множество истории, събирани от Лилия Топузова в продължение на над 25 години. Тя се среща с оцелелите от лагерите в Белене и край Ловеч и записва техните истории и спомени. Години по-късно към нея се присъединяват Красимира Буцева и Джулиан Шехирян.

„Инсталацията „Съседите“ съдържа целия този материал, преработен и визуализиран. Минавайки през наратива, артистите дават визуален образ на тези истории, на това усещане, което е там“, отбелязва д-р Джакова. По думите й на местата, където са бии лагерите край Ловеч и в Белене, няма материални доказателства. „Там всичко е унищожено, което не е случайно. Когато нещо не се показва, едва ли не то не е съществувало. Така че артистите не намират материален израз, на историческите събития, които искат да пресъздадат. Посещавайки тези места, тримата артисти виждат нощния пейзаж, природата, която са наблюдавали затворниците. Затова, когато влезете в изложбеното пространство, ви посрещат видеоизображения именно на този нощен пейзаж, заснет от тях. Има и звуци от природата, които се предполага, че са чували и самите затворници“, обясни тя.

Д-р Джакова отбеляза, че тези кадри се сменят и за разглеждане на изложбата са необходими около час и четиридесет минути, но посетителят може да я гледа две минути, може и 20. Има и хора, които остават по два-три часа. Всеки сам избира дали да чуе историите на оцелелите, дали просто да се потопи в този природен пейзаж, за който говоря, или само да усети атмосферата, пресъздаваща  дома на интервюирания, казва още тя.

Артистите включват архиви, видео, интервюта, обекти от домовете, събрани от тях. Тези обекти те условно разделят на три пространства в три помещения – дневна, спалня и всекидневна. Инсталацията е в духа на 80-те години, посочи още д-р Джакова.

Целта на инсталацията е историите да бъдат чути. Затова бяха поканени актьори, които изчетоха текста на английски.

ПУБАТА

Надежда Джакова обясни, че в павилиона специално е поставена книга за впечатления. По думите й до момента са изписани три такива книги. В тях посетителите споделят впечатления, свързани с инсталацията. „Преглеждайки коментарите, видях, че и българските, и чуждестранните посетители пишат за силното въздействие и за начина, по който инсталацията ги е накарала да се замислят. Мисля, че това е големият позитив на този проект. Коментарите бяха суперлативи, които предстои да публикуваме. Според тях това е най-успешното българско участие. Голяма част от тях са благодарности – и от българската, и от чуждестранната публика“, казва д-р Джакова. Тя не пропусна да спомене и българските коментари „защо пак тази тема“, „защо се връщаме към комунизма и към лагерите, какво ново има да се каже“. Според нея тези въпроси  са от хора, които не са посетили павилиона. По нейните думи при посещение на живо ще се види, че има много какво да се каже, което продължава да е премълчано. „Тази инсталация пресъздава именно мълчанието и неизказаното. Това, за което продължава да не се говори“, отбеляза тя.

СЪБИТИЯ

„Това, което като комисар ми се искаше да направя и това, с което се отличава нашето участие от предишни издания, е да има програма по време на цялата изложба“, каза д-р Джакова. Затова за първи път реализираме специална образователна програма, която включва серия лекции, дискусии, ателиета за деца и ученици. Предвидени са шест ателиета, четири от тях предстоят.

Ателиетата се правят от Теодора Бахарова, която през годините е осъществявала образователни програми за Венецианското биенале и е приела поканата на д-р Джакова да организира събития за българския павилион.

„Тя предложи програма, която е много любопитна, с много хубавото име „Страноприемница“ - място, където не просто се срещат чужденците и странниците, непознатите, а сядат на една обща трапеза. Тази работилница включва изработка на обекти от естествени материали. Това е част от политиката на Венецианското биенале. Децата рисуват с пигменти, получени по естествен начин, създават съдове, разговарят за българската азбука и за България“, разказва тя.

В събота и неделя проф. Лилия Топузова и Симони Фанчело организират двуезични турове в изложбата два пъти на ден. Публиката може да проведе разговор с тях, уточни тя.

Комисарят на българския павилион обясни, че текат преговори с различни институции за показването на инсталацията „Съседите“ след края на биеналето.

„Това, което ми се струва важно, е проектът да бъде представян и занапред. Има вече такива предварителни разговори. Въпрос на бъдещо договаряне“, каза тя. Част от представителите на българските културни институти в чужбина са изразили желание „Съседите“ да бъде показана и там. Според нея в Белене също би било възможно, но при определени технически условия. „Самата инсталация включва и много техника, цялата тази интерактивност (напр. задейства шевната машина, леглото светва и т.н.), която включва и техническо оборудване поставя и конкретни изисквания към пространството“, обяснява д-р Джакова.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Димитър & Христо представят първия си албум с концерт
Мая Бежанска: Темата за геройството и достойнството ги няма в нашето общество, а хората имат нужда от тях
Изложба представя непоказвани досега творби на над 15 български художници от 20-и век
Коледната благотворителна кампания "Елхите на таланта" на фондация “Стоян Камбарев” ще се състои за шеста поредна година
Бет Харт идва отново в България през лятото на 2025 година
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Майстор Иван Тонев-Гърбача е ушил ръчно повече от 150 мъжки костюма, възраждайки абаджийско-терзийския занаят
Калейдоскоп
започна Националният конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
Тонът на времето
Двама млади артисти откриха обща изложба „Два вкуса”
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.